Zjazd I Podstawy umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży. Kryzysy rozwojowe, a kryzysy sytuacyjne, traumatyczne.
1. Charakterystyka kryzysu rozwojowego u dzieci i młodzieży
2. Charakterystyka kryzysu sytuacyjnego i traumatycznego u dzieci i młodzieży. Kryzysy ostre i chroniczne.
3. Fazy reakcji kryzysowej u dzieci i młodzieży.
4. Skutki kryzysu u dzieci i młodzieży
5. Objawy doświadczanego kryzysu w obszarze emocjonalnym, poznawczym, behawioralnym
6. Interwencja kryzysowa i jej cele.
7. Planowanie i etapy interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży
8. Działanie w interwencji kryzysowej
9. Zalecenia dla osoby interweniującej w kryzysie
10. Pomoc interdyscyplinarna specjalistów zdrowia psychicznego wobec dzieci i młodzieży w kryzysie.
11. Praca warsztatowa, ćwiczenia praktyczne.
Zjazd II Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w kryzysie suicydalnym. Zaburzenia depresyjne, samouszkodzenia, samobójstwa u dzieci i młodzieży.
1. Charakterystyka kryzysu suicydalnego u dzieci i młodzieży. Charakterystyka samouszkodzeń u dzieci i młodzieży.
2. Mity na temat samobójstw.
3. Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w krysie suicydalnym.
4. Działania w szkole na rzecz ucznia po próbie samobójczej.
5. Działania zespołu kryzysowego w szkole.
6. Tworzenie planu wsparcia po powrocie do szkoły ucznia po próbie samobójczej
7. Opracowanie planu bezpieczeństwa. Ćwiczenia praktyczne.
8. Postępowanie w sytuacji kryzysowej w szkole wobec ucznia w kryzysie samobójczym.
9. Kontakt z uczniem w kryzysie suicydalnym
10. Kontakt z rodzicami lub opiekunami ucznia w kryzysie suicydalnym.
11. Dostosowania w szkole – na rzecz ucznia w kryzysie suicydalnym.
12. Procedury postępowania w sytuacji kryzysowej.
13. Działania profilaktyczne wobec uczniów.
14. Praca warsztatowa, ćwiczenia praktyczne. Analiza studium przypadku.
Zjazd III Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w sytuacji przemocy seksualnej. Zaburzenia stresu pourazowego u dzieci i młodzieży.
1. Charakterystyka kryzysu w sytuacji przemocy seksualnej wobec dzieci i młodzieży.
2. Krzywdzące zachowania seksualne wobec dzieci i młodzieży.
3. Symptomy i konsekwencje doświadczanej przemocy seksualnej u dzieci i młodzieży
4. Czynniki ryzyka doświadczanej przemocy seksualnej u dzieci i młodzieży.
5. Charakterystyka sprawców przemocy seksualnej wobec dzieci i młodzieży.
6. Charakterystyka ujawnienia przez dzieci doświadczenia przemocy seksualnej.
7. Interwencja prawna w sytuacji doświadczania przemocy seksualnej wobec dzieci i młodzieży.
8. Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży po doświadczeniu przemocy seksualnej.
9. Ochrona dzieci i młodzieży przed doświadczeniem przemocy seksualnej.
10. Praca warsztatowa, ćwiczenia praktyczne. Analiza studium przypadku.
Zjazd IV Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w sytuacji zaniedbania, przemocy psychicznej i fizycznej. Interwencja kryzysowa w sytuacji uzależnień u dzieci i młodzieży.
1. Charakterystyka kryzysu w sytuacji przemocy psychicznej, fizycznej i zaniedbania wobec dzieci i młodzieży.
2. Krzywdzące zachowania wobec dzieci i młodzieży- charakterystyka.
3. Symptomy i konsekwencje doświadczanej przemocy psychicznej, fizycznej i zaniedbania u dzieci i młodzieży
4. Czynniki ryzyka doświadczanej przemocy psychicznej, fizycznej i zaniedbania u dzieci i młodzieży.
5. Charakterystyka sprawców przemocy psychicznej, fizycznej i zaniedbania wobec dzieci i młodzieży.
6. Interwencja prawna w sytuacji doświadczania przemocy wobec dzieci i młodzieży.
7. Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży po doświadczeniu przemocy psychicznej, fizycznej i zaniedbania.
8. Ochrona dzieci i młodzieży przed doświadczeniem przemocy – współpraca interdyscyplinarna specjalistów.
9. Interwencja kryzysowa w sytuacji uzależnień u dzieci i młodzieży.
10. Charakterystyka uzależnień od substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych. Charakterystyka środków psychoaktywnych i ich oddziaływań.
11. Charakterystyka uzależnienia, mechanizmy uzależnienia, fazy uzależnienia, skutki uzależnienia u dzieci i młodzieży.
12. Praca warsztatowa, ćwiczenia praktyczne. Analiza studium przypadku.
Zjazd V Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w sytuacji wydarzeń traumatycznych, straty, żałoby. Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w sytuacji agresji szkolnej, mobingu.
1. Kryzysy psychologiczne u dzieci i młodzieży w sytuacji wydarzeń traumatycznych, straty i żałoby.
2. Strata i żałoba, fazy procesu żałoby.
3. Reakcje na stratę u dzieci i młodzieży.
4. Objawy patologizacji procesu żałoby. Żałoba o nietypowym przebiegu- czynniki ryzyka i mechanizmy.
5. Model interwencji kryzysowej w sytuacji straty i żałoby u dzieci i młodzieży.
6. Zasady budowania kontaktu z dzieckiem w sytuacji straty, żałoby.
7. Strata rodziców- dzieci i młodzież w sytuacji kryzysu utraty rodzica.
8. Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży w sytuacji agresji szkolnej, mobbingu.
9. Charakterystyka zjawiska agresji szkolnej i mobbingu.
10. Funkcjonowanie osoby doświadczającej przemocy w środowisku szkolnym, rówieśniczym. 11. Praca warsztatowa, ćwiczenia praktyczne. Analiza studium przypadku.