To jest pilotażowa wersja nowego systemu szkoleniowego DCP. Dowiedz się więcej

  • Informacje ogólne

    Adresatami szkolenia są psychologowie, psychoterapeuci, pedagodzy, pracownicy zdrowia psychicznego i pomocy społecznej, studenci ostatnich lat psychologii i kierunków pokrewnych, którzy:

    • chcą pogłębić wiedzę o zaburzeniach osobowości,
    • chcą poznać kryteria diagnostyczne wg ICD-11 i DSM-5.
    • chcą zrozumieć mechanizmy poznawcze, emocjonalne i behawioralne zaburzeń osobowości
    • chcą nauczyć się konceptualizacji poznawczej i pracy terapeutycznej w nurcie poznawczo-behawioralnym z osobami z zaburzeniami osobowości
    • pragną rozwijać swoje kompetencje w pracy z pacjentami m.in. z osobowością borderline, narcystyczną, unikającą, obsesyjno-kompulsyjną i innymi,
    • potrzebują praktycznych narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych, które można od razu wykorzystać w praktyce
    • chcą zapoznać się z założeniami terapii dialektyczno-behawioralnej DBT i terapii schematów oraz ich zastosowaniem w pracy z pacjentami z zaburzeniami osobowości
    • prowadzenie: certyfikowani psychoterapeuci poznawczo-behawioralni (PTTPB),lekarz specjalista psychiatrii osób dorosłych
    • uczestnicy otrzymują: skrypty, materiały, karty pracy, formularze diagnostyczne, analizy przypadków i ćwiczenia warsztatowe, imienny certyfikat ukończenia kursu (100 h).

     

  • Dla kogo

    Dla kogo?

    • Psycholodzy

      praktycy zainteresowani poszerzeniem kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi.

    • Studenci ostatnich lat

      osoby przygotowujące się do rozpoczęcia praktyki zawodowej, chcące zdobyć umiejętności praktyczne w zakresie diagnozy i terapii.

    • Nauczyciele

      nauczyciele różnych szczebli edukacji, którzy w swojej pracy spotykają się z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.

    • Pedagodzy

      specjaliści zajmujący się wspieraniem dzieci, młodzieży i rodzin w zakresie wychowania, profilaktyki i edukacji, pragnący rozwijać swoje kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne.

    • Pracownicy socjalni

      osoby pracujące w instytucjach pomocy społecznej, które chcą lepiej rozumieć potrzeby osób z trudnościami psychologicznymi i społecznymi oraz skuteczniej planować wsparcie.

    • Lekarze

      w szczególności psychiatrzy, pediatrzy, lekarze rodzinni i interniści zainteresowani poszerzeniem wiedzy z zakresu diagnozy i pracy z pacjentami wymagającymi interdyscyplinarnego podejścia.

    • Pracownicy ochrony zdrowia

      pielęgniarki, terapeuci zajęciowi, logopedzi, rehabilitanci oraz inni specjaliści, którzy w codziennej praktyce współpracują z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi.

  • Program

    Program szkolenia

    ZJAZD I – Diagnoza i klasyfikacja zaburzeń osobowości (ICD-11, DSM-5)

    Cele:

    • Zrozumienie współczesnych koncepcji osobowości i zaburzeń osobowości.
    • Poznanie systemów klasyfikacyjnych DSM-5 i ICD-11 oraz różnic między nimi.
    • Nabycie umiejętności diagnozy różnicowej i rozpoznawania profili osobowości.
    • Nauka stosowania podstawowych narzędzi diagnostycznych (SCID-5-PD, MMPI-2).

    Zakres tematyczny:

    1. Osobowość i zaburzenie osobowości – definicje, granice normy, kontinuum funkcjonowania.
    2. Modele diagnostyczne:
      • DSM-5 – system kategorialny i wymiarowy (Alternatywny Model DSM-5).
      • ICD-11 – odejście od podziału na typy, poziomy zaburzenia osobowości (łagodne, umiarkowane, ciężkie) i cechy domenowe (negatywna afektywność, zdystansowanie, dyssocjalność, rozhamowanie, anankastyczność).
    3. Pełna charakterystyka typów zaburzeń osobowości (wg DSM-5):
      • Klaster A (dziwaczne i ekscentryczne):Paranoiczne, Schizoidalne, Schizotypowe.
      • Klaster B (dramatyczne, emocjonalne, impulsywne):Borderline (z pogranicza), Narcystyczne, Histrioniczne, Antyspołeczne.
      • Klaster C (lękowe i zahamowane):Unikowe, Zależne, Obsesyjno-kompulsyjne (OCPD).
    4. Etiologia zaburzeń osobowości: temperament, przywiązanie, środowisko, trauma rozwojowa, czynniki neurobiologiczne.
    5. Diagnoza różnicowa: jak odróżniać zaburzenia osobowości od zaburzeń lękowych, afektywnych, psychotycznych i uzależnień.
    6. Narzędzia diagnostyczne:
      • SCID-5-PD – struktura, zasady prowadzenia wywiadu,
      • MMPI-2 
      • Kwestionariusz schematów YSQ (Young Schema Questionnaire).

    Warsztat praktyczny:

    • Analiza przykładowych opisów klinicznych – rozpoznanie typu osobowości.
    • Ćwiczenie wywiadu SCID-5-PD.
    • Wspólne opracowanie diagnozy różnicowej pacjenta z zaburzeniami osobowości.

     

     

     

     

     

     

    ZJAZD II – Konceptualizacja poznawcza i założenia terapii CBT w zaburzeniach osobowości 

    Cele:

    • Zrozumienie założeń terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z osobowością zaburzoną.
    • Nauka budowania poznawczej konceptualizacji przypadku.
    • Poznanie zasad pracy z przekonaniami kluczowymi, pośrednimi i strategiami kompensacyjnymi.
    • Umiejętność tworzenia celów terapii i struktury interwencji.

    Zakres tematyczny:

    1. Założenia terapii poznawczej osobowości (Beck, Freeman):
      • Osobowość jako system przekonań.
      • Rola wczesnych doświadczeń w kształtowaniu przekonań o sobie, innych i świecie.
      • Dysfunkcyjne strategie kompensacyjne
    2. Model poznawczy zaburzeń osobowości:
      • Schematy poznawcze (beliefs), strategie zachowań, emocje i unikanie.
      • Mechanizmy podtrzymujące: błędne koło przekonań i zachowań.
    3. Struktura konceptualizacji poznawczej:
      • Diagnoza problemu.
      • Identyfikacja przekonań kluczowych (core beliefs) i pośrednich (intermediate beliefs).
      • Analiza myśli automatycznych i zachowań kompensacyjnych.
      • Tworzenie hipotezy poznawczej i planu terapeutycznego.
    4. Różnice w podejściu CBT do pracy z osobowością vs. zaburzeniami osi I.
    5. Przymierze terapeutyczne: kontrakt, setting, granice i relacyjność w terapii osobowości zaburzonej.

    Warsztat praktyczny:

    • Praca w grupach: opracowanie konceptualizacji dla pacjentów z zaburzeniami osobowości
    • Ćwiczenia: identyfikacja przekonań kluczowych, formułowanie hipotez terapeutycznych.
    • Analiza relacji terapeutycznej: techniki zachowania granic i przeciwdziałania acting-outowi.

     

     

     

     

     

    ZJAZD III – Techniki terapeutyczne w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń osobowości

    Cele:

    • Opanowanie kluczowych technik poznawczych i behawioralnych w terapii zaburzeń osobowości.
    • Umiejętność dopasowania technik do typu osobowości i etapów terapii.
    • Rozwijanie kompetencji prowadzenia interwencji w oparciu o dialog sokratejski, eksperymenty behawioralne i analizę funkcjonalną.

    Zakres tematyczny:

    1. Techniki poznawcze:
      • Dialog sokratejski – kierowanie pytaniami, które prowadzą pacjenta do samodzielnej weryfikacji przekonań.
      • Analiza dowodów – praca z przekonaniami „muszę”, „zawsze”, „nigdy”; równoważenie dowodów „za” i „przeciw” przekonaniu.
      • Reatrybucja poznawcza – zmiana sposobu przypisywania przyczyn zdarzeń.
      • Dialog dwóch krzeseł 
      • Karta myśli i emocji – rejestr myśli automatycznych, emocji, zachowań i alternatywnych interpretacji.
    2. Techniki w pracy z emocjami:
      • Praca z uważnością i akceptacją emocji.
      • Praca z emocją wstydu i poczucia winy – urealnianie, współczucie, zmiana narracji.
    3. Techniki behawioralne:
      • Eksperymenty behawioralne – testowanie przekonań w rzeczywistych sytuacjach.
      • Ekspozycja w wyobraźni i in vivo – praca z lękiem przed oceną, odrzuceniem, błędem.
      • Analiza funkcjonalna (łańcuch analityczny) – identyfikacja wyzwalaczy, emocji, reakcji i konsekwencji.
      • Modelowanie zachowań i odgrywanie ról – trening nowych sposobów reagowania.
      • Trening umiejętności społecznych i asertywności – szczególnie dla osobowości unikającej, zależnej i borderline.

    Warsztat praktyczny:

    • Symulacje sesji z pacjentami o różnych typach osobowości.
    • Ćwiczenia: analiza myśli i emocji w parach, planowanie eksperymentów behawioralnych.
    • Mini-superwizja: omówienie realnych przypadków uczestników.

     

     

     

     

     

     

    ZJAZD IV – Terapia Dialektyczno-Behawioralna (DBT) w zaburzeniach osobowości

    Cele:

    • Poznanie struktury i zasad DBT w pracy z osobowością borderline i osobowościami impulsywnymi.
    • Nabycie umiejętności prowadzenia interwencji z zakresu regulacji emocji i tolerancji dyskomfortu.
    • Praktyczne ćwiczenie metod uważności, pracy z afektem i komunikacji interpersonalnej.

    Zakres tematyczny:

    1. Historia i założenia DBT – Linehan, filozofia dialektyki, akceptacja i zmiana.
    2. Struktura terapii: sesje indywidualne, coaching telefoniczny, grupowy trening umiejętności.
    3. Cztery moduły DBT:
      • Uważność (mindfulness) – koncentracja uwagi, „umysł mędrca”, świadomość teraźniejszości.
      • Regulacja emocji – rozpoznawanie emocji, budowanie odporności emocjonalnej.
      • Tolerancja dyskomfortu – techniki przetrwania kryzysu, samouspokajanie, plan bezpieczeństwa.
      • Efektywność interpersonalna – techniki DEAR MAN, GIVE, FAST.
    4. Praca z zachowaniami autoagresywnymi, impulsywnością, labilnością emocjonalną.
    5. Specyfika pracy z pacjentem borderline: granice, kontrakt terapeutyczny, walidacja emocji.

    Warsztat praktyczny:

    • Tworzenie łańcucha zachowań (chain analysis) i planu kryzysowego pacjenta.
    • Ćwiczenie modułów DBT w parach: regulacja emocji, tolerancja stresu, komunikacja interpersonalna.
    • Przykłady interwencji DBT w pracy z pacjentami borderline, narcystycznymi i antyspołecznymi.

     

     

     

     

    ZJAZD V – Terapia Schematów (Schema Therapy) w zaburzeniach osobowości

    Cele:

    • Zrozumienie koncepcji schematów i trybów wg J. Younga.
    • Nauka rozpoznawania schematów dominujących u różnych typów osobowości.
    • Integracja terapii schematów z podejściem CBT.

    Zakres tematyczny:

    1. Teoria i założenia terapii schematów – integracja CBT, teorii przywiązania i terapii Gestalt.
    2. 18 schematów nieadaptacyjnych – charakterystyka i typowe przejawy kliniczne.
    3. Tryby schematów – Dziecko Skrzywdzone, Wewnętrzny Krytyk, Nadmiernie Kontrolujący, Zdrowy Dorosły.
    4. Praca terapeutyczna z emocjami i obrazami – techniki wyobrażeniowe, praca z krzesłami, listy terapeutyczne.
    5. Empatyczna konfrontacja i ograniczone rodzicielstwo – jak prowadzić relację lecząco.
    6. Terapia schematów w pracy z osobowościami unikającą, narcystyczną, borderline i OCPD.
    7. Integracja ST z CBT – model trójpoziomowy (poznawczy, emocjonalny, behawioralny).

     

    Warsztat praktyczny:

    • Opracowanie konceptualizacji schematów pacjenta.
    • Dialog terapeutyczny z trybami – praca z Wewnętrznym Krytykiem.
    • Studium przypadków: pacjentka z osobowością narcystyczną, pacjent z osobowością borderline.
    • Podsumowanie kursu, refleksja osobista terapeuty, ewaluacja.

     

     

     

  • Trenerzy

    Trenerzy

    Profesjonalna kadra specjalistów

    • Agnieszka
      Juszczyk-Mirek
      Psycholog , Seksuolog , Psychoterapeuta , Psycholog diagnosta , Interwentka kryzysowa , Trener DCP

      Psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta systemowy (certyfikat nr 112), psychoterapeuta CBT, psychoterapeuta Terapii Schematów ISTT, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej, superwizor i trener Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. 

  • Korzyści

    Korzyści

    Imienny certyfikat uczestnictwa

    Każdy uczestnik otrzymuje oficjalny certyfikat ukończenia szkolenia, który potwierdza zdobyte umiejętności i wiedzę. Certyfikat zawiera szczegóły szkolenia: temat, liczbę godzin dydaktycznych, imiona i nazwiska prowadzących oraz datę realizacji. Jest respektowany przez pracodawców, instytucje i komisje kwalifikacyjne. Może być załącznikiem do dokumentacji rozwoju zawodowego lub wymaganych procedur awansu i akredytacji.

    Dostęp do profesjonalnych materiałów szkoleniowych

    Uczestnicy otrzymują komplet materiałów szkoleniowych, które stanowią wartościowe wsparcie zarówno podczas zajęć, jak i po zakończeniu szkolenia. Materiały zawierają praktyczne narzędzia, gotowe do wykorzystania w pracy z pacjentem: arkusze, checklisty, kwestionariusze, opisy procedur, schematy interwencji, komentarze do case studies, propozycje ćwiczeń i rekomendacje literaturowe.

    Rozwój praktycznych umiejętności

    Nasze szkolenia są oparte na realnych przypadkach i codziennych wyzwaniach pracy zawodowej. Dzięki warsztatowej formule uczestnicy nie tylko zdobywają wiedzę, ale przede wszystkim uczą się, jak zastosować ją w praktyce – poprzez ćwiczenia, analizy, symulacje i interaktywne metody pracy. Efekt? Umiejętności gotowe do natychmiastowego wdrożenia.

    Dostęp do wiedzy od ekspertów, praktyków

    Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z wieloletnią praktyką w pracy z pacjentami oraz doświadczeniem w nauczaniu dorosłych. To m.in. psycholodzy, psychoterapeuci, psychiatrzy, pedagodzy i superwizorzy – łączący wiedzę akademicką z praktyką kliniczną i edukacyjną.

    Wzmocnienie kompetencji i rozwoju zawodowego

    Szkolenia DCP wspierają rozwój nie tylko merytoryczny, ale i osobisty. Uczestnicy zyskują większą pewność w działaniu, aktualną wiedzę zgodną z najnowszymi standardami oraz narzędzia, które pomagają lepiej pomagać innym – profesjonalnie i odpowiedzialnie.

    Wymiana doświadczeń i networking

    Szkolenia to również przestrzeń do spotkań z innymi specjalistami – z różnych miast, środowisk i obszarów zawodowych. Dzielimy się doświadczeniami, uczymy się od siebie nawzajem, budujemy relacje branżowe. Dla wielu uczestników to również początek nowych współprac, kontaktów zawodowych, a nawet przyjaźni.

  • Cennik

    Cennik

    • Jednorazowa
      6 800 PLN
      5 528,46 PLN netto
      • 1
        Teraz

Opinie

  • Uczestniczyłam w szkoleniu Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzeń lękowych. Prowadząca w doskonały sposób połączyła najnowsze badania naukowe z praktycznymi narzędziami do pracy z pacjentem. Duże wrażenie zrobiły na mnie szczegółowe omówienia protokołów terapeutycznych oraz ćwiczenia z modelowania sesji.
    Joanna Tomaszewska, 45 lat
  • Jako studentka psychologii szukałam szkoleń, które pozwolą mi zdobyć wiedzę wykraczającą poza podręczniki akademickie. W DCP dostałam ogrom praktycznej wiedzy, popartej realnymi przykładami z pracy z pacjentem. Prowadzący byli otwarci, cierpliwi i chętnie dzielili się doświadczeniem. Polecam
    Natalia Wićko, 23 lata
  • Byłam na szkoleniu Terapia par w kryzysie – podejście systemowe. Bardzo doceniam to, że prowadzący mówili szczerze o trudnościach, z jakimi sami mierzyli się w pracy, a nie tylko o modelowych przykładach. Dużo wyniosłam z ćwiczeń, szczególnie z pracy nad emocjami obojga partnerów w trakcie sesji. Temat był przedstawiony w sposób przystępny, ale bez upraszczania ważnych kwestii.
    Aleksandra Górska, 32 lata
  • W DCP znalazłam szkolenie idealnie dopasowane do mojej pracy w ośrodku pomocy społecznej. Konkretne procedury, scenariusze interwencji i bardzo życiowe przykłady – tego właśnie szukałam
    Patrycja Szablewska, 27 lat
  • Ogromny plus za praktyczne ćwiczenia i omawianie przypadków z praktyki klinicznej. To nie były suche wykłady – atmosfera była inspirująca, a materiały dydaktyczne przygotowane na najwyższym poziomie
    Tomasz Szendzielarz, 28 lat
  • Brałam udział w szkoleniu Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w środowisku szkolnym. Prowadzący pokazali sprawdzone strategie mediacji pomiędzy uczniami, a także sposoby konstruktywnej rozmowy z rodzicami w sytuacjach napięcia. Dużym atutem były ćwiczenia w formie scenek, które pomogły mi przećwiczyć reakcje na trudne zachowania.
    Monika Zielińska, 36 lat

Może cię również zainteresować

  • Zadzwoń do nas

    71 332 36 70
    71 361 60 35
  • Napisz do nas

    szkolenia@dcp.wroclaw.pl

Portal szkoleniowy DCP

Załóż konto w Portalu Uczestnika Szkolenia DCP

Utwórz w 30 sekund darmowe konto i zyskaj wygodny dostęp do wszystkich swoich programów edukacyjnych w jednym miejscu.

Dzięki kontu możesz w prosty i intuicyjny sposób, 24/7:

  • zapisywać się na szkolenia otwarte,
  • zarządzać swoimi danymi (do certyfikatu, wysyłki certyfikatu oraz do faktury).

Zyskujesz także dostęp do:

  • linków dostępowych do szkoleń online,
  • harmonogramu zaplanowanych szkoleń,
  • historii ukończonych kursów i warsztatów,
  • materiałów szkoleniowych i certyfikatów,
  • informacji organizacyjnych (agenda, instrukcje logowania do szkoleń online, dane kontaktowe).

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu, dostosowania treści do preferencji użytkownika oraz prowadzenia anonimowych statystyk. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności oraz Polityce cookies.