To jest pilotażowa wersja nowego systemu szkoleniowego DCP. Dowiedz się więcej

  • Informacje ogólne

    Studium Terapii Par ma na celu kompleksowe przygotowanie uczestników do pracy terapeutycznej z parami w oparciu o paradygmat terapii systemowej. Szkolenie kształtuje podstawowe umiejętności diagnozy oraz prowadzenia terapii par, rozwijając kompetencje psychoterapeutyczne niezbędne w pracy z systemem rodzinnym.

    Program koncentruje się na systemowym rozumieniu rodziny, w tym na pracy z genogramem pary, technikach i metodach stosowanych w terapii systemowej, a także na zagadnieniach psychopatologii i psychoterapii par. Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi, z praktycznym zastosowaniem wiedzy podczas pracy nad przypadkami oraz superwizji.

    Podstawą teoretyczną kursu jest systemowa terapia par i rodzin, umożliwiająca wszechstronne podejście do problemów i dynamiki relacji partnerskich. Absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia terapii par oraz zaświadczenie potwierdzające ukończenie Studium.

  • Dla kogo

    Dla kogo?

    • Psycholodzy

      praktycy zainteresowani poszerzeniem kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi.

    • Studenci ostatnich lat

      osoby przygotowujące się do rozpoczęcia praktyki zawodowej, chcące zdobyć umiejętności praktyczne w zakresie diagnozy i terapii.

    • Pedagodzy

      specjaliści zajmujący się wspieraniem dzieci, młodzieży i rodzin w zakresie wychowania, profilaktyki i edukacji, pragnący rozwijać swoje kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne.

    • Lekarze

      w szczególności psychiatrzy, pediatrzy, lekarze rodzinni i interniści zainteresowani poszerzeniem wiedzy z zakresu diagnozy i pracy z pacjentami wymagającymi interdyscyplinarnego podejścia.

    • Pracownicy ochrony zdrowia

      pielęgniarki, terapeuci zajęciowi, logopedzi, rehabilitanci oraz inni specjaliści, którzy w codziennej praktyce współpracują z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi.

  • Program

    Program szkolenia

    Zjazd I

    Systemowa terapia par - wprowadzenie w problematykę. Kształtowanie umiejętności psychoterapeutycznych w pracy z parą.

    1. Rozwój terapii par i rodzin - podstawowe zagadnienia.

    2. Koncepcje terapii par i rodzin: komunikacyjna, strukturalna, strategiczna, konstrukcjonizm społeczny, koncepcje psychodynamiczna i poznawczo-behawioralna.

    3. Funkcje rodziny.

    4. Charakterystyka systemu rodzinnego. Systemowe rozumienie procesów w rodzinie.

    5. Fazy rozwoju rodziny-pary. Zadania i kryzysy rozwojowe.

    6. Relacja partnerska, podejmowane role, trudności, konflikty ról. Rozwój relacji partnerskiej.

    7. Zasady etyki terapeuty w pracy z parą.

    8. Zasady pracy z parą. Nawiązywanie kontaktu z parą, wywiad z parą, pytania cyrkularne. Neutralność, cyrkularność.

    9. Kontrakt terapeutyczny w terapii par i cele w terapii.

    10. Trudności i zagrożenia w terapii par.

    11. Koluzje w parze - Jurg Willi - koluzja narcystyczna, koluzja oralna, koluzja sadystyczna, koluzja falliczno-edypalna.

    12. Analiza studium przypadku.

    13. Superwizja.

    Zjazd II

    Komunikacja w parze. Genogram i jego zastosowanie w terapii par.

    1. Komunikacja w relacji partnerskiej.

    2. Rozpoznawanie komunikacji utrudniającej wzajemne kontakty i rozwijanie umiejętności konstruktywnej komunikacji.

    3. Rozpoznawanie zachowań utrudniających wzajemne kontakty i wprowadzanie zachowań wspierających.

    4. Wpływ rodziny pochodzenia na relacje partnerskie i przestrzeń życiową w dorosłym życiu.

    5. Przekonania i przekazy rodzinne oraz ograniczenia z nich wynikające. Etos rodzinny, mity i rytuały rodzinne, pojęcie lojalności. Przekazy międzypokoleniowe i proces delegowania. Analiza materiału filmowego.

    6. Genogram i jego zastosowanie w terapii par.

    7. Genogram - analiza studium przypadku par.

    8. Genogram - praca własna.

    9. Podsumowanie pracy własnej z genogramem.

    10. Superwizja.

    Zjazd III

    Terapia par w kryzysie.

    1. Charakterystyka funkcjonowania pary w kryzysie.

    2. Diagnoza kryzysu i jego przyczyn. Rodzaje kryzysów i radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi w parze.

    3. Genogram – praca terapeutyczna z parą w kryzysie.

    4. Analiza zasobów relacji partnerskiej.

    5. Przeformułowanie pozytywne w terapii par w kryzysie.

    6. Zasady prowadzenia pierwszej sesji pary w kryzysie. Koterapia i zespół terapeutyczny.

    7. Typy klientów w terapii.

    8. Konstruowanie hipotez (geneza i funkcja problemu, rozwiązanie problemu).

    9. Metody diagnozy pary oraz techniki pracy z parą (mapa przestrzeni życiowej, praca z parą przy użyciu genogramu, rzeźba, pytania cyrkularne, pytania o wyjątki, pytania o zasoby, pytania refleksyjne, reframing, personalizacja i eksternalizacja, budowanie metafor terapeutycznych, symbole i rytuały, techniki paradoksalne, interwencje systemowe).

    10. Analiza studium przypadku.

    11. Analiza materiału filmowego - zapis sesji terapeutycznych pary.

    12. Superwizja.

    Zjazd IV

    Terapia par w sytuacji konfliktu, separacji, rozwodu, zdrady.

    1. Praca terapeutyczna z parą ze specyficznymi trudnościami: konflikt, separacja, rozwód.

    2. Konflikty w parze, funkcjonowanie w konflikcie.

    3. Funkcjonowanie pary w sytuacji separacji, rozwodu.

    4. Fazy rozwodu. Konsekwencje rozwodu - dla dorosłych i dzieci.

    5. Zmiany w rodzinie.

    6. Triangulacja. Koalicje wewnątrzrodzinne.

    7. Sesja terapeutyczna z parą w sytuacji konfliktu, separacji, rozwodu.

    8. Rodzaje zleceń w terapii pary w sytuacji konfliktu, separacji, rozwodu.

    9. Metody i techniki pracy z parą w sytuacji konfliktu, separacji, rozwodu. Genogram.

    10. Analiza studium przypadku.

    11. Praca terapeutyczna z parą z problemem zdrady.

    12. Zdrada i dynamika zmian w relacji po doświadczeniu zdrady. Wpływ zdrady na cały system rodzinny.

    13. Zasady pracy z parą po doświadczeniu zdrady. Sesja terapeutyczna z parą po zdradzie.

    14. Analiza studium przypadku.

    15. Superwizja.

    Zjazd V

    Terapia par z problemem niepłodności i po stracie dziecka.

    1. Funkcjonowanie relacji partnerskiej z problemem niepłodności.

    2. Cykl życia rodzinnego. Zadania i kryzysy.

    3. Zasoby pary i obszary pozaproblemowe. Funkcja symptomów.

    4. Sesja terapeutyczna z parą z problemem niepłodności.

    5. Praca z genogramem pary z problemem niepłodności.

    6. Metody i interwencje w terapii systemowej pary z problemem niepłodności (eksternalizacja, pozytywna konotacja, pytania cyrkularne, techniki terapii narracyjnej).

    7. Analiza studium przypadku.

    8. Praca terapeutyczna z parą po stracie dziecka.

    9. Charakterystyka reakcji żałoby i jej stadia. Reakcje na stratę.

    10. Funkcjonowanie pary w sytuacji straty, żałoby. Nieprzeżyta, przerwana żałoba i jej konsekwencje.

    11. Praca z genogramem.

    12. Mity rodzinne i przekazy transgeneracyjne. Rytuały i symbole.

    13. Sesja terapeutyczna z parą z problemem straty.

    14. Metody i interwencje w terapii systemowej pary z problemem straty i żałoby.

    15. Analiza studium przypadku.

    16. Superwizja.

    Zjazd VI

    Terapia par z problemem uzależnień, przemocy.

    1. Praca z parą ze specyficznymi problemami - przemoc i uzależnienia.

    2. Funkcjonowanie pary w sytuacji uzależnienia.

    3. Zjawisko przemocy w relacji partnerskiej - charakterystyka problemu.

    4. Tworzenie map systemów rodzinnych - genogramy.

    5. Wzorce rodziny. Komunikacja w rodzinie. Interpretacja struktury rodziny.

    6. Zasoby pary, obszary pozaproblemowe. Rola symptomów.

    7. Rodzaje zleceń w terapii pary z problemem uzależnienia, przemocy.

    8. Podstawowe zasady i założenia w terapii pary z problemem przemocy, uzależnienia. Zasady kontraktu terapeutycznego z parą.

    9. Metody i techniki pracy w terapii pary z problemem przemocy, uzależnienia.

    10. Analiza studium przypadku.

    11. Superwizja.

    Zjazd VII

    Terapia zaburzeń seksualnych

    1. Relacja partnerska. Fazy rozwoju związku i miłości.

    2. Cykl życia rodziny. Relacja partnerska a relacja rodzicielska.

    3. Warstwy życia erotycznego (model Seligmana).

    4. Cykle seksualne kobiet i mężczyzn w normie i patologii.

    5. Zaburzenia seksualne - klasyfikacja i przyczyny (somatyczne, intrapsychiczne, diadyczne, sytuacyjne, kulturowe).

    6. Zaburzenia seksualne u kobiet - zaburzenia pobudzenia, dyspareunia, pochwica, zaburzenia orgazmu.

    7. Zaburzenia seksualne u mężczyzn - zaburzeń erekcji, zaburzenia wytrysku.

    8. Patologiczna hiperseksualność.

    9. Problemy i zasoby par heteronormatywnych oraz heteronienormatywnych.

    10. Etapy pracy terapeutycznej (ze szczególny uwzględnieniem kontraktu terapeutycznego).

    11. Rozumienie problemów seksualnych w terapii systemowej par.

    12. Metody i interwencje w terapii systemowej par z problemem zaburzeń seksualnych.

    13. Wybrane metody terapeutyczne, min: - trening świadomości seksualnej, - trening partnerski, - metody indywidualnei diadyczne.

    14. Analiza studium przypadku.

    15. Sesja terapeutyczna z parą heteronormatywną z problemem zaburzeń seksualnych.

    16. Omówienie zastosowanych metod i interwencji.

    17. Analiza studium przypadku.

    18. Sesja terapeutyczna z parą heteronienomatywną.

    19. Superwizja.

  • Trenerzy

    Trenerzy

    Profesjonalna kadra specjalistów

    • Agnieszka
      Juszczyk-Mirek
      Psycholog , Seksuolog , Psychoterapeuta , Psycholog diagnosta , Interwentka kryzysowa , Trener DCP

      Psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta systemowy (certyfikat nr 112), psychoterapeuta CBT, psychoterapeuta Terapii Schematów ISTT, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej, superwizor i trener Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. 

    • Rafał
      Pietrzyk
      Psycholog , Psychoterapeuta , Trener DCP
    • Małgorzata
      Osipczuk
      Psycholog , Psychoterapeuta , Interwentka kryzysowa , Trener DCP
  • Korzyści

    Korzyści

    Imienny certyfikat uczestnictwa

    Każdy uczestnik otrzymuje oficjalny certyfikat ukończenia szkolenia, który potwierdza zdobyte umiejętności i wiedzę. Certyfikat zawiera szczegóły szkolenia: temat, liczbę godzin dydaktycznych, imiona i nazwiska prowadzących oraz datę realizacji. Jest respektowany przez pracodawców, instytucje i komisje kwalifikacyjne. Może być załącznikiem do dokumentacji rozwoju zawodowego lub wymaganych procedur awansu i akredytacji.

    Dostęp do profesjonalnych materiałów szkoleniowych

    Uczestnicy otrzymują komplet materiałów szkoleniowych, które stanowią wartościowe wsparcie zarówno podczas zajęć, jak i po zakończeniu szkolenia. Materiały zawierają praktyczne narzędzia, gotowe do wykorzystania w pracy z pacjentem: arkusze, checklisty, kwestionariusze, opisy procedur, schematy interwencji, komentarze do case studies, propozycje ćwiczeń i rekomendacje literaturowe.

    Rozwój praktycznych umiejętności

    Nasze szkolenia są oparte na realnych przypadkach i codziennych wyzwaniach pracy zawodowej. Dzięki warsztatowej formule uczestnicy nie tylko zdobywają wiedzę, ale przede wszystkim uczą się, jak zastosować ją w praktyce – poprzez ćwiczenia, analizy, symulacje i interaktywne metody pracy. Efekt? Umiejętności gotowe do natychmiastowego wdrożenia.

    Dostęp do wiedzy od ekspertów, praktyków

    Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z wieloletnią praktyką w pracy z pacjentami oraz doświadczeniem w nauczaniu dorosłych. To m.in. psycholodzy, psychoterapeuci, psychiatrzy, pedagodzy i superwizorzy – łączący wiedzę akademicką z praktyką kliniczną i edukacyjną.

    Wzmocnienie kompetencji i rozwoju zawodowego

    Szkolenia DCP wspierają rozwój nie tylko merytoryczny, ale i osobisty. Uczestnicy zyskują większą pewność w działaniu, aktualną wiedzę zgodną z najnowszymi standardami oraz narzędzia, które pomagają lepiej pomagać innym – profesjonalnie i odpowiedzialnie.

    Wymiana doświadczeń i networking

    Szkolenia to również przestrzeń do spotkań z innymi specjalistami – z różnych miast, środowisk i obszarów zawodowych. Dzielimy się doświadczeniami, uczymy się od siebie nawzajem, budujemy relacje branżowe. Dla wielu uczestników to również początek nowych współprac, kontaktów zawodowych, a nawet przyjaźni.

  • Cennik

    Cennik

    • Jednorazowa
      5 600 PLN
      4 552,85 PLN netto
      • 1
        Teraz
    • 4 Raty
      4 x 1 750 PLN
      4 x 1 422,76 PLN netto
      • 1
        2025-09-18
      • 2
        2025-12-03
      • 3
        2026-01-18
      • 4
        2026-03-05

Opinie

  • Uczestniczyłam w szkoleniu Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzeń lękowych. Prowadząca w doskonały sposób połączyła najnowsze badania naukowe z praktycznymi narzędziami do pracy z pacjentem. Duże wrażenie zrobiły na mnie szczegółowe omówienia protokołów terapeutycznych oraz ćwiczenia z modelowania sesji.
    Joanna Tomaszewska, 45 lat
  • Jako studentka psychologii szukałam szkoleń, które pozwolą mi zdobyć wiedzę wykraczającą poza podręczniki akademickie. W DCP dostałam ogrom praktycznej wiedzy, popartej realnymi przykładami z pracy z pacjentem. Prowadzący byli otwarci, cierpliwi i chętnie dzielili się doświadczeniem. Polecam
    Natalia Wićko, 23 lata
  • Byłam na szkoleniu Terapia par w kryzysie – podejście systemowe. Bardzo doceniam to, że prowadzący mówili szczerze o trudnościach, z jakimi sami mierzyli się w pracy, a nie tylko o modelowych przykładach. Dużo wyniosłam z ćwiczeń, szczególnie z pracy nad emocjami obojga partnerów w trakcie sesji. Temat był przedstawiony w sposób przystępny, ale bez upraszczania ważnych kwestii.
    Aleksandra Górska, 32 lata
  • W DCP znalazłam szkolenie idealnie dopasowane do mojej pracy w ośrodku pomocy społecznej. Konkretne procedury, scenariusze interwencji i bardzo życiowe przykłady – tego właśnie szukałam
    Patrycja Szablewska, 27 lat
  • Ogromny plus za praktyczne ćwiczenia i omawianie przypadków z praktyki klinicznej. To nie były suche wykłady – atmosfera była inspirująca, a materiały dydaktyczne przygotowane na najwyższym poziomie
    Tomasz Szendzielarz, 28 lat
  • Brałam udział w szkoleniu Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w środowisku szkolnym. Prowadzący pokazali sprawdzone strategie mediacji pomiędzy uczniami, a także sposoby konstruktywnej rozmowy z rodzicami w sytuacjach napięcia. Dużym atutem były ćwiczenia w formie scenek, które pomogły mi przećwiczyć reakcje na trudne zachowania.
    Monika Zielińska, 36 lat

Może cię również zainteresować

  • Zadzwoń do nas

    71 332 36 70
    71 361 60 35
  • Napisz do nas

    szkolenia@dcp.wroclaw.pl

Portal szkoleniowy DCP

Załóż konto w Portalu Uczestnika Szkolenia DCP

Utwórz w 30 sekund darmowe konto i zyskaj wygodny dostęp do wszystkich swoich programów edukacyjnych w jednym miejscu.

Dzięki kontu możesz w prosty i intuicyjny sposób, 24/7:

  • zapisywać się na szkolenia otwarte,
  • zarządzać swoimi danymi (do certyfikatu, wysyłki certyfikatu oraz do faktury).

Zyskujesz także dostęp do:

  • linków dostępowych do szkoleń online,
  • harmonogramu zaplanowanych szkoleń,
  • historii ukończonych kursów i warsztatów,
  • materiałów szkoleniowych i certyfikatów,
  • informacji organizacyjnych (agenda, instrukcje logowania do szkoleń online, dane kontaktowe).

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu, dostosowania treści do preferencji użytkownika oraz prowadzenia anonimowych statystyk. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności oraz Polityce cookies.