To jest pilotażowa wersja nowego systemu szkoleniowego DCP. Dowiedz się więcej

  • Informacje ogólne

    Celem Studium Terapii Dzieci i Młodzieży jest poszerzenie wiedzy w zakresie metod diagnozy zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży oraz nabycie umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej w terapii dzieci i młodzieży w różnych podejściach terapeutycznych: poznawczo-behawioralnym, systemowym, psychodynamicznym. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z podstawami psychologii rozwojowej, psychopatologii oraz psychiatrii dzieci i młodzieży. Przedstawione zostaną podstawowe metody diagnozy dzieci i młodzieży, zasady pracy z dziećmi i młodzieżą, podstawy metodologiczne i metody pracy głównych nurtów terapeutycznych mających zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą. W trakcie szkolenia uczestnicy rozwiną umiejętności psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą, rodziną (diagnoza psychologiczna /psychiatryczna, budowanie kontaktu terapeutycznego, prowadzenie procesu terapeutycznego). Uczestnicy zapoznają się z technikami i metodami stosowanymi w terapii dzieci i młodzieży, omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej oraz psychologii wychowawczej, psychopatologii, psychiatrii, psychoterapii dzieci i młodzieży, zagadnienia teoretyczne z zakresu problematyki normy i patologii w ujęciu psychobiologicznym, psychospołecznym oraz psychologiczno-rozwojowym, klasyfikacja i diagnoza zaburzeń wg DSM-V TR oraz ICD-11. W trakcie szkolenia uczestnicy pracować będą metodami warsztatowymi, a praca nad przypadkami i zajęcia superwizyjne umożliwią praktyczne przyswojenie nabytych wiadomości. Studium Terapii Dzieci i Młodzieży przygotowuje do pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, współpracy terapeutycznej z rodzinami, psychoedukacji i psychoprofilaktyki. Absolwenci studium uzyskują niezbędną wiedzę do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Uczestnicy Studium po ukończeniu całego cyklu szkoleniowego otrzymują zaświadczenie ukończenia Studium Terapii Dzieci i Młodzieży.

  • Dla kogo

    Dla kogo?

    • Psycholodzy

      praktycy zainteresowani poszerzeniem kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi.

    • Studenci ostatnich lat

      osoby przygotowujące się do rozpoczęcia praktyki zawodowej, chcące zdobyć umiejętności praktyczne w zakresie diagnozy i terapii.

    • Nauczyciele

      nauczyciele różnych szczebli edukacji, którzy w swojej pracy spotykają się z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.

    • Pedagodzy

      specjaliści zajmujący się wspieraniem dzieci, młodzieży i rodzin w zakresie wychowania, profilaktyki i edukacji, pragnący rozwijać swoje kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne.

    • Pracownicy socjalni

      osoby pracujące w instytucjach pomocy społecznej, które chcą lepiej rozumieć potrzeby osób z trudnościami psychologicznymi i społecznymi oraz skuteczniej planować wsparcie.

    • Pracownicy ochrony zdrowia

      pielęgniarki, terapeuci zajęciowi, logopedzi, rehabilitanci oraz inni specjaliści, którzy w codziennej praktyce współpracują z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi.

  • Program

    Program szkolenia

    Zjazd I Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży.

    1. Podstawy psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży.

    2. Rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży.

    3. Rozwój poznawczy dzieci i młodzieży.

    4. Rozwój fizyczny dzieci i młodzieży.

    5. Rozwój społeczny dzieci i młodzieży.

    6. Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży.

    7. Psychologia rodziny.

    8. Wpływ system rodzinnego na przebieg rozwoju dziecka.

    9. Funkcje rodziny.

    10. Charakterystyka rodzin dysfunkcyjnych.

    11. Psychopatologia rodziny: rodzina z problemem uzależnienia od alkoholu, przemoc w rodzinie - fizyczna, emocjonalna, seksualna, zaniedbanie.

    12. Praca terapeutyczna z rodziną.

    13. Kształtowanie umiejętności wychowawczych.

    14. Terapia pedagogiczna.

    15. Terapia indywidualna.

    16. Podstawy terapii rodzin.

    17. Interwencja kryzysowa wobec dziecka i rodziny.

    18. Praca z rodziną w ujęciu interdyscyplinarnych.

     

    Zjazd II Psychiatria dzieci i młodzieży.

    1. Psychiatria dzieci i młodzieży.

    2. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.

    3. Diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży:
    a) wywiad z rodzicami,
    b) wywiad z dzieckiem,
    c) ocena,
    d) diagnoza.

    4. Diagnoza psychologiczna w psychiatrii dzieci i młodzieży.

    5. Charakterystyka zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.

    6. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa.

    7. Całościowe zaburzenia rozwojowe:
    a) autyzm dziecięcy,
    b) Zespół Retta,
    c) dziecięce zaburzenia dezintegracyjne,
    d) zespół Aspergera.

    8. Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie:
    a) lęk przed separacją,
    b) zaburzenia lękowe w postaci fobii,
    c) lęk społeczny,
    d) zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie,
    e) uogólnione zaburzenia lękowe.

    9. Zaburzenia zachowania i emocji.

    10. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - anoreksja, bulimia.

    11. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży.

    12. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży.

    13. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji:
    a) krótkotrwałe dekompensacje psychotyczne,
    b) psychozy czynnościowe,
    c) schizofrenia.

    14. Uzależnienia od alkoholu i substancji psychoaktywnych u dzieci i młodzieży:
    a) uzależnienie od alkoholu,
    b) uzależnienia od substancji psychoaktywnych: opiaty, kannabinole, leki nasenne i uspokajające, kokaina, substancje stymulujące, halucynogeny, nikotyna, lotne rozpuszczalniki.

    15. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad studium przypadku. Superwizja przypadków.

     

    Zjazd III Terapia systemowa dzieci i młodzieży - część 1

    1. Terapia systemowa dzieci i młodzieży.

    2. Podstawy terapii systemowej rodzin:
    a) omówienie podstaw teoretycznych,
    b) rozwój terapii rodzin.

    3. Charakterystyka systemu rodzinnego, systemowe rozumienie procesów w rodzinie.

    4. Cykl życia rodziny.

    5. Fazy rozwoju rodziny i zadania rozwojowe.

    6. Wzorce relacji w rodzinie. Komunikacja w rodzinie.

    7. Charakterystyka procesu terapeutycznego:
    a) zasady prowadzenia wywiadu z rodziną,
    b) diagnoza rodziny,
    c) kontrakt terapeutyczny w terapii rodzin,
    d) formułowanie celu terapii,
    e) zasady prowadzenia pierwszej sesji rodzinnej,
    f) charakterystyka procesu terapii rodzin.

    8. Konstruowanie hipotez (geneza i funkcja problemu, rozwiązanie problemu). Poszukiwanie zasobów i rozwiązań.

    9. Neutralność, cyrkularność.

    10. Koterapia i zespół terapeutyczny.

    11. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad studium przypadku. Superwizja przypadków.

    Zjazd IV Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży.

    1. Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży.

    2. Podstawy terapii poznawczo behawioralnej:
    a) omówienie podstaw teoretycznych,
    b) model Becka, Padesky.

    3. Terapia poznawcza:
    a) techniki poznawcze w terapii i ich zastosowanie,
    b) zastosowania technik poznawczych w zależności od okresu rozwojowego,
    c) CBT w pracy z rodzicami i rodzinami.

    4. Rodzaje terapii behawioralnej:
    a) terapia wzajemnego hamowania Wolpego,
    b) warunkowanie instrumentalne,
    c) eksperyment behawioralny.

    5. Ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem podstawowych technik:
    a) identyfikacja i dyskusja z MA,
    b) "strzałka w dół",
    c) problem solving,
    d) rozpoznawanie i dyskusja ze zniekształceniami poznawczymi itp.

    6. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń eksternalizacyjnych:
    a) ADHD,
    b) ODD.

    7. Techniki behawioralne w pracy z dziećmi oparte na behawioralnej modyfikacji zachowań w oparciu o ADHD i ODD i modyfikację zachowań agresywnych:
    a) techniki specyficzne dopasowane do objawów,
    b) praca na pozytywnych wzmocnieniach (dostrzeganie pozytywów, pochwały, nagrody, systemy żetonowe),
    c) zasady i konsekwencje,
    d) elementy treningu zastępowania agresji w przypadku agresji niepowikłanej i powikłanej,
    e) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz warsztatów dla rodziców i dzieci w zaburzeniach eksternalizacyjnych,
    f) ćwiczenia praktyczne,
    g) praca nad studium przypadku,
    h) superwizja przypadków.

    8. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń:
    a) moczenie nocne,
    b) zanieczyszczanie kałem,
    c) problemy ze snem.

    9. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży:
    a) etiologiczne modele lęku w dzieciństwie,
    b) ocena zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży,
    c) terapia zaburzeń lękowych
    d) programy ukierunkowane na dziecko, na dziecko i jego opiekunów,
    e) ćwiczenia praktyczne,
    f) praca nad studium przypadku,
    g) superwizja przypadków.

    10. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży, praca nad samooceną nastolatka:
    a) modele teoretyczne leżące u podstaw CBT depresji u dzieci i młodzieży (poznawczy model podatności na zranienie, czynniki interpersonalne i środowiskowe),
    b) ocena objawów depresji u dzieci i nastolatków z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa,
    c) charakterystyka programów terapeutycznych indywidualnych i grupowych,
    d) ćwiczenia praktyczne,
    e) praca nad studium przypadku,
    f) superwizja przypadków.

    Zjazd V Terapia systemowa dzieci i młodzieży - część 2


    1. Terapia systemowa dzieci i młodzieży.

    2. Systemowe rozumienie procesów w rodzinie.

    3. Metody diagnozy rodziny oraz techniki pracy z rodziną: (mapa przestrzeni życiowej rodziny, praca z rodziną przy użyciu genogramu, rzeźba rodzinna, pytania cyrkularne, pytania o wyjątki, pytania o zasoby, pytania refleksyjne, reframing, personalizacja i eksternalizacja, budowanie metafor terapeutycznych, symbole i rytuały, techniki paradoksalne, interwencje systemowe, ustawienia rodziny, przerwanie wzorca, przepisanie wzorca zachowań i zamiana ról, reframing, zadania domowe, zalecenia symptomu, interwencje wprost, zlecenia paradoksalne, paradoksalne wyhamowanie, psychodrama, rzeźba rodzinna, kolaż rodziny, rysunek i zabawa w terapii, metody narracyjne).

    4. Zastosowanie terapii systemowej w terapii zaburzeń odżywiania:
    a) ćwiczenia praktyczne,
    b) praca nad studium przypadku,
    c) superwizja przypadków.

    5. Zastosowanie terapii systemowej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży:
    a) ćwiczenia praktyczne,
    b) praca nad studium przypadku,
    c) superwizja przypadków.

    6. Zastosowanie terapii systemowej w zaburzeniach psychotycznych:
    a) ćwiczenia praktyczne,
    b) praca nad studium przypadku,
    c) superwizja przypadków.

    7. Zastosowanie terapii systemowej w zaburzeniach zachowania dzieci i młodzieży:
    a) ćwiczenia praktyczne,
    b) praca nad studium przypadku,
    c) superwizja przypadków.

    Zjazd VI Interwencja kryzysowa dzieci i młodzieży.

    1. Definicja kryzysu. Charakterystyka kryzysu.

    2. Interwencja kryzysowa i jej modele.

    3. Cechy osób prowadzących interwencję kryzysową.

    4. Charakterystyka funkcjonowania dzieci i młodzieży w sytuacji kryzysu.

    5. Objawy zespołu ASD i PTDS u dzieci i młodzieży.

    6. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej.

    7. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej.

    8. Ocena natężenia kryzysu w interwencji kryzysowej.

    9. Ocena sposobu funkcjonowania klienta w interwencji kryzysowej.

    10. Arkusz Oceny Selekcyjnej.

    11. Budowanie kontaktu z dziećmi i młodzieżą w interwencji kryzysowej.

    12. Prowadzenie interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży po wydarzeniach traumatycznych - zespół ASD/PTSD, interwencja kryzysowa w sytuacji przemocy emocjonalnej, fizycznej, seksualnej. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad studium przypadku. Superwizja przypadków

    13. Prowadzenie interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży w kryzysie suicydalnym. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad studium przypadku. Superwizja przypadków.

    14. Prowadzenie interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży w sytuacji straty, żałoby. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad studium przypadku. Superwizja przypadków.

    15. Strategie prowadzenia interwencji kryzysowej przez telefon.

     

    Zjazd VII Praca z dzieckiem w rodzinie zastępczej i adopcyjnej.

    1. Dziecko w opiece zastępczej - funkcjonowanie rodzin zastępczych i adopcyjnych. Sytuacja dziecka, opiekunów w kontekście żałoby, motywacji, jawności.

    2. Budowanie więzi dziecko - rodzic. Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka - koncepcja przywiązania.

    3. Wzorce przywiązania – bezpieczny i pozabezpieczne/zaburzone wzorce przywiązania.

    4. Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) a diagnoza różnicowa.

    5. RAD - charakterystyka. Funkcjonowanie dzieci z RAD.

    6. Praca terapeutyczna z dziećmi z zaburzeniami przywiązania w obszarze rodziny zastępczej lub adopcyjnej.

    7. Praca terapeutyczna z dziećmi z zaburzeniami przywiązania w obszarze placówki, w której przebywa dziecko.

    8. Zjawisko wypalenia zawodowego w rodzicielstwie zastępczym. Pojęcie traumy zastępczej.

    9. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej. Metody, techniki, charakterystyczne zjawiska.

    10. Pomoc terapeutyczna dziecku w rodzinie zastępczej, adopcyjnej, zrezkontruowanej lub w sytuacji rozwodu.

    11. FAS - charakterystyka. Funkcjonowanie dzieci z FAS. Metody pracy i terapia dzieci z FAS.

  • Trenerzy

    Trenerzy

    Profesjonalna kadra specjalistów

    • Agnieszka
      Juszczyk-Mirek
      Psycholog , Seksuolog , Psychoterapeuta , Psycholog diagnosta , Interwentka kryzysowa , Trener DCP

      Psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta systemowy (certyfikat nr 112), psychoterapeuta CBT, psychoterapeuta Terapii Schematów ISTT, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej, superwizor i trener Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. 

  • Korzyści

    Korzyści

    Imienny certyfikat uczestnictwa

    Każdy uczestnik otrzymuje oficjalny certyfikat ukończenia szkolenia, który potwierdza zdobyte umiejętności i wiedzę. Certyfikat zawiera szczegóły szkolenia: temat, liczbę godzin dydaktycznych, imiona i nazwiska prowadzących oraz datę realizacji. Jest respektowany przez pracodawców, instytucje i komisje kwalifikacyjne. Może być załącznikiem do dokumentacji rozwoju zawodowego lub wymaganych procedur awansu i akredytacji.

    Dostęp do profesjonalnych materiałów szkoleniowych

    Uczestnicy otrzymują komplet materiałów szkoleniowych, które stanowią wartościowe wsparcie zarówno podczas zajęć, jak i po zakończeniu szkolenia. Materiały zawierają praktyczne narzędzia, gotowe do wykorzystania w pracy z pacjentem: arkusze, checklisty, kwestionariusze, opisy procedur, schematy interwencji, komentarze do case studies, propozycje ćwiczeń i rekomendacje literaturowe.

    Rozwój praktycznych umiejętności

    Nasze szkolenia są oparte na realnych przypadkach i codziennych wyzwaniach pracy zawodowej. Dzięki warsztatowej formule uczestnicy nie tylko zdobywają wiedzę, ale przede wszystkim uczą się, jak zastosować ją w praktyce – poprzez ćwiczenia, analizy, symulacje i interaktywne metody pracy. Efekt? Umiejętności gotowe do natychmiastowego wdrożenia.

    Dostęp do wiedzy od ekspertów, praktyków

    Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z wieloletnią praktyką w pracy z pacjentami oraz doświadczeniem w nauczaniu dorosłych. To m.in. psycholodzy, psychoterapeuci, psychiatrzy, pedagodzy i superwizorzy – łączący wiedzę akademicką z praktyką kliniczną i edukacyjną.

    Wzmocnienie kompetencji i rozwoju zawodowego

    Szkolenia DCP wspierają rozwój nie tylko merytoryczny, ale i osobisty. Uczestnicy zyskują większą pewność w działaniu, aktualną wiedzę zgodną z najnowszymi standardami oraz narzędzia, które pomagają lepiej pomagać innym – profesjonalnie i odpowiedzialnie.

    Wymiana doświadczeń i networking

    Szkolenia to również przestrzeń do spotkań z innymi specjalistami – z różnych miast, środowisk i obszarów zawodowych. Dzielimy się doświadczeniami, uczymy się od siebie nawzajem, budujemy relacje branżowe. Dla wielu uczestników to również początek nowych współprac, kontaktów zawodowych, a nawet przyjaźni.

  • Cennik

    Cennik

    • Jednorazowa
      6 000 PLN
      4 878,05 PLN netto
      • 1
        Teraz
    • 4 Raty
      4 x 1 875 PLN
      4 x 1 524,39 PLN netto
      • 1
        2026-01-21
      • 2
        2026-03-23
      • 3
        2026-04-22
      • 4
        2026-05-22

Opinie

  • Uczestniczyłam w szkoleniu Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzeń lękowych. Prowadząca w doskonały sposób połączyła najnowsze badania naukowe z praktycznymi narzędziami do pracy z pacjentem. Duże wrażenie zrobiły na mnie szczegółowe omówienia protokołów terapeutycznych oraz ćwiczenia z modelowania sesji.
    Joanna Tomaszewska, 45 lat
  • Jako studentka psychologii szukałam szkoleń, które pozwolą mi zdobyć wiedzę wykraczającą poza podręczniki akademickie. W DCP dostałam ogrom praktycznej wiedzy, popartej realnymi przykładami z pracy z pacjentem. Prowadzący byli otwarci, cierpliwi i chętnie dzielili się doświadczeniem. Polecam
    Natalia Wićko, 23 lata
  • Byłam na szkoleniu Terapia par w kryzysie – podejście systemowe. Bardzo doceniam to, że prowadzący mówili szczerze o trudnościach, z jakimi sami mierzyli się w pracy, a nie tylko o modelowych przykładach. Dużo wyniosłam z ćwiczeń, szczególnie z pracy nad emocjami obojga partnerów w trakcie sesji. Temat był przedstawiony w sposób przystępny, ale bez upraszczania ważnych kwestii.
    Aleksandra Górska, 32 lata
  • W DCP znalazłam szkolenie idealnie dopasowane do mojej pracy w ośrodku pomocy społecznej. Konkretne procedury, scenariusze interwencji i bardzo życiowe przykłady – tego właśnie szukałam
    Patrycja Szablewska, 27 lat
  • Ogromny plus za praktyczne ćwiczenia i omawianie przypadków z praktyki klinicznej. To nie były suche wykłady – atmosfera była inspirująca, a materiały dydaktyczne przygotowane na najwyższym poziomie
    Tomasz Szendzielarz, 28 lat
  • Brałam udział w szkoleniu Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w środowisku szkolnym. Prowadzący pokazali sprawdzone strategie mediacji pomiędzy uczniami, a także sposoby konstruktywnej rozmowy z rodzicami w sytuacjach napięcia. Dużym atutem były ćwiczenia w formie scenek, które pomogły mi przećwiczyć reakcje na trudne zachowania.
    Monika Zielińska, 36 lat

Może cię również zainteresować

  • Zadzwoń do nas

    71 332 36 70
    71 361 60 35
  • Napisz do nas

    szkolenia@dcp.wroclaw.pl

Portal szkoleniowy DCP

Załóż konto w Portalu Uczestnika Szkolenia DCP

Utwórz w 30 sekund darmowe konto i zyskaj wygodny dostęp do wszystkich swoich programów edukacyjnych w jednym miejscu.

Dzięki kontu możesz w prosty i intuicyjny sposób, 24/7:

  • zapisywać się na szkolenia otwarte,
  • zarządzać swoimi danymi (do certyfikatu, wysyłki certyfikatu oraz do faktury).

Zyskujesz także dostęp do:

  • linków dostępowych do szkoleń online,
  • harmonogramu zaplanowanych szkoleń,
  • historii ukończonych kursów i warsztatów,
  • materiałów szkoleniowych i certyfikatów,
  • informacji organizacyjnych (agenda, instrukcje logowania do szkoleń online, dane kontaktowe).

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu, dostosowania treści do preferencji użytkownika oraz prowadzenia anonimowych statystyk. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności oraz Polityce cookies.